Skip to main content

Toen en nu header

Tramhalte-Pottenbakkerij

(Nieuw Bergen/Nu)

Potterie de Tramhalte  

NB2012C 47

 

Voorheen:

Pottenbakker Gerrie

Slijperij de Koster

Boerenbond   

Tramlijn Maas-Buurtspoorweg (MBS)

{slider title="Voorgeschiedenis Tramhalte" open="false"}

003NB Tramhalte 5

De feestelijk opening van de lijn Nijmegen - Venlo op 31 mei 1913

Op de onderstaande lijn Venlo-Nijmegen heeft van 31 mei 1913 tot 19 september 1944 de tram van de Maasbuurt Spoorweg gereden. De totale lengte was 63,5 km.

Alle dorpen van de gemeente Bergen -met uitzondering van Siebengewald- hadden hierdoor zowel voor het personen- als het goederenverkeer een voor die tijd goede verbinding met Gennep,
Vanaf 1845 tot 1913 was er een Postkoets. Deze reed over de Oude Baan (is Postbaan). Het andere verkeer reed over de Bandtstraat.

003NB Hoofdroute MBS     

 03NB Tram Stopplaats Bergen

03NB Tramhalte Bergen

 003NB Tramhalte 2

Ondanks de crisisjaren kwam er in 1934 naast de stoomtram ook een dieseltram. 

 003NB Tramhalte 3

Dieseltram

003NB Tramlijn Maas Buurtspoorweg MBS38 42
ca. 1938

003NB Tramlijn Maas Buurtspoorweg met Otto NikkessenMBS1938 42
Otto Nikkessen met schoolklas ca.1938

Na de oorlogsravage is de tram vervangen door een busverbinding.     

De volksmond beweerde dat ene Kelders uit Nijmegen de laatste trein had verkocht naar Zuid-Afrika  en er miljonair (?) van geworden is.............

De Maas-Buurtspoorweg (MBS) was een voormalig openbaar vervoerbedrijf dat tussen 1913 en 1948 per tram en vanaf 1923 eveneens per autobus een verbinding onderhield op het traject Nijmegen – Gennep – Venlo. Daarnaast werden verschillende kleine lijnen overgenomen zowel bij Nijmegen als bij Venlo. De MBS is in 1949 samen met Vitesse opgegaan in de Zuidooster.

Grote delen van het traject worden ook nu nog bereikt door buslijn 83

003NB Tramhalte 4

 

Uw tekst...

{/sliders}