IFMA kunstcollectief
Het IFMA kunstcollectief was een initiatief van in de gemeente Bergen woonachtige en werkzame beeldende kunstenaars en galeriehouders. Later zijn ook kunstenaars uit Gennep en Mook toegetreden tot het collectief. Het IFMA had als doelstelling de bevordering van de betrokkenheid van inwoners, instellingen en bedrijven van de gemeente Bergen, en de overige Maasduinen gemeenten bij activiteiten gericht op kennismaking met diverse kunstuitingen.
Voor het realiseren van deze doelstelling ontplooide het collectief activiteiten op het gebied van de beeldende kunst, werkte samen met onderwijsinstellingen in de regio op het gebied van kunsteducatie en legde contacten met in de regio gevestigde ondernemingen en/of vertegenwoordigende instanties om samenwerkingsverbanden aan te gaan op het gebied van de beeldende kunst in de meest ruime zin. Daarnaast trachtte zij haar activiteiten een grensoverschrijdend karakter te geven door samenwerking met Duitse collega’s.
November 2021 is het Kunstcollectief helaas gestopt omdat ze gemeentelijk beleid misten.
1999 Krantenartikel IFMA presentatie folder aan Burgemeester
vlnr - Henny Weckx - Theo Selen - Norbert Simons - Rob v d Broek -
Claus Burgers - Leonie Tielen - Laura Rietsema - Henk Vissers - Frans Klerkx
2000 OPEN ATELIERS
2000 OPEN ATELIERS
De gemeente Bergen kent een kunstcollectief onder de naam IFMA Inter Finem Mosamque Ars oftewel kunst tussen grens en Maas. Dit IFMA kunstcollectief wordt gevormd door acht beeldende kunstenaars en galeriehouders die allen in de gemeente Bergen wonen. Op zondag 22 april 2000 presenteert het collectief zich met een open atelier- en galerieroute. De deuren van de ateliers en de galeries staan dan open van 11.00 – 17.00 uur voor eenieder die belangstelling heeft voor kunst.
Beeldhouwer Clemens Driessen: “Ik ben in mijn hoofd altijd bezig, het is een verslaving”
Clemens Driessen houdt van organische vormen. Het zijn voornamelijk vrouwenfiguren naar de harmonie van de vrouwenfiguur. Die zijn bij Driessen rond, speels en ingetogen. Zijn vrouwen zijn volumineus en hebben een hoog aaibaarheidsgehalte. “Dat moet ook”, zegt de kunstenaar daarover, je moet niet alleen ernaar kijken. Iedereen moet eraan kunnen zitten, je moet het voelen.” “Mensen inspireren mij enorm” zegt Clemens Driessen over zijn werk, “ik kijk altijd om mij heen en ben in mijn hoofd altijd bezig met beelden maken. Het is een verslaving. Ik moet altijd iets maken.” Kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, vindt de kunstenaar. De emotie die het bij mensen oproept, is heel belangrijk, dat is de kracht van kunst.”
Het atelier van Clemens Driessen bevindt zich aan de Aijenseweg 14 in Aijen.
Piet en Christine Ponjee van Galerie No. 1 in Siebengewald: “Kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn”
Galerie No. 1 heet zo omdat het huisnummer van Piet en Christine no. 1 is en niet omdat zij nu vinden dat hun galerie ook werkelijk dé nummer 1 in deze regio is. Hoewel. Trots zijn ze wel op hun galerie waarmee ze zestien jaar geleden zijn begonnen. En dat mag ook wel. Aan de buitenkant zie je het er misschien niet aan af maar Galerie No. 1 herbergt een verrassend veelzijdig collectie kunstwerken, metname schilderkunst van eind 19de/begin 20ste eeuwse romantiek tot hedendaags modern abstract werk. Van Haagse School tot impressionisme. “Wij kopen werken uit diverse stijlperiodes omdat we het zelf mooi vinden. Maar wat nou goede kunst is? Dat is altijd een heel persoonlijke kwestie. Ik kan het niet omschrijven, het komt van binnenuit.”
Hun liefde voor de kunst delen Piet en Christine graag met hun bezoekers.
Galerie no. 1 bevindt zich op Kreeftenheide 1 in Siebengewald
Geert en Netty Jacobs : Kunst is een levensvorm
Pottenbakkerij De Tramhalte ligt aan de Rijksweg aan de noordkant van Bergen en is een smaakvolle blikvanger voor de mensen die vanuit de richting Nijmegen Bergen binnenkomen. In De Tramhalte bevindt zich het atelier en de galerie van Geert en Netty. Geert komt uit een pottenbakkersgeslacht. Is Geert nu een ambachtsman of een kunstenaar? Hij is als ambachtsman begonnen en spreekt nu van een mengeling. Je hebt het ambacht nodig om kunstenaar te kunnen zijn”. Geert’s werk valt op door slanke organische vormen. Soms heel fragiel, soms heel robuust maar altijd van een zekere verfijndheid. Netty maakt geen gebruiksgoed maar werkt in de vrije ruimte. Zij boetseert met name langgerekte en wat hoekige vrouwenfiguren die desondanks hun mysterieuze elegantie weten vast te houden.
Potterie de tramhalte bevindt zich aan de Rijksweg 2 in Nieuw Bergen
Henk Vissers: “Ik schilder met mijn hele lijf.”
De vloer van Henk Vissers’ atelier ligt bezaaid met tekeningen en schilderijen. Het meeste werk is expressief figuratief. “Ik maak landschappen, verwerkingen van wat ik gezien heb en gebaseerd op indrukken en stemmingen. Kenia heeft me zeer geïnspireerd. Wanneer ik nu schilder ruik ik de geur van stof en rook en zie de steenrode kleur van de aarde voor me.”
Het expressieve komt naar voren in de sprekende kleuren en de krachtige toets, maar ook in de sporen van zijn vingers in de verf. “Ik schilder met mijn hele lijf,” zegt Henk er zelf over.
Voor Henk is kunst geconcentreerde emotie. “Als mijn werk mensen roert dan is het goed. Mijn werk heeft alles met emoties te maken. Emotie is de belangrijkste menselijke drijfveer, daarna komt pas de ratio.” Kunst is een wezenlijk onderdeel van ons leven. Je kunt er nooit genoeg van krijgen.”
Het atelier van Henk Vissers kunt u vinden in het Bargapark 63 te Nieuw Bergen
Beeldhouwer Nel van Leemput: “Het is de geest die boetseert of schildert.”
Beeldhouwer Nel van Leemput vindt dat haar werk voor haar moet spreken. Maar als ze er dan toch voor gaat zitten, spreekt ze vol liefde en inspiratie over haar werk. Het vak van beeldhouwen is een zwaar vak. “Altijd stof bij het hakken en zwaar blokken marmer of andere steensoorten.” Het hoeft voor mij niet zo groot. Een werk dat klein van omvang is, kan toch heel monumentaal zijn door zijn uitdrukkingskracht.” Het abstracte spreekt mij enorm aan. Mensen willen iets herkennen in een kunstwerk. Dat hoeft voor mij niet. Ik geef mijn werken bewust geen titel. Mensen zijn vrij om zelf te zien en te beleven. Voor abstract werk moet je denk ik gevoel hebben.” Nel vindt het belangrijk dat mensen kunnen genieten van haar kunst. Kunst moet een emotie oproepen. Je moet vlinders in je buik krijgen. Haar werk heeft een hele sterke eigen zeggingskracht. Dat moet je zien.
Het atelier van Nel van Leemput bevond zich aan de Oude Baan 11 te Nieuw Bergen. Nel is niet meer woonachtig in Bergen.
Galeriehouder Roel van der Veen: “Kunst is een tweede natuur geworden”
Roel van der Veen is opgegroeid met kunst. “Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht,” zegt hij zelf, “kunst is voor mij een tweede natuur geworden.” Het ambacht van lijstenmaker heeft Roel gecombineerd met zijn galerie Pictura aan de Aijenseweg in Aijen. Die galerie is een uitgekomen droom. Nu kan Roel zijn vakmanschap als lijstenmaker combineren met het tonen van kunst. Roel van der Veen richt zich op de moderne kunst en dan met name abstract en figuratief werk. Niet alles is welkom in zijn galerie maar welke criteria handhaaft hij? “Het is toch vooral een gevoelsmatige beoordeling. Het gaat om het werk, om de kunstenaar en om mij. Dat moet klikken. Een werk moet mij op een of andere manier aanspreken. Bij moderne werken herken je het karakter, het wezen van de kunstenaar. Dat te ontdekken en te zien maakt moderne kunst aantrekkelijk.
Galerie Pictura kunt u vinden aan de Ayenseweg 16b te Ayen
Bronsgieter Rob van den Broek: “Iedereen moet een eigen oordeel over kunst vellen.”
De bronsgieterij van Rob van den Broek is gevestigd in een schuur in de Heukelomse buurtschap. De vakantie zit er weer op en Rob en één van de twee medewerkers zijn druk in de weer met het maken van ontluchtingskanalen in wasmodellen en het maken van mallen. Rob wist al vroeg dat hij bronsgieter wilde worden. “Neen, een school om dit ambacht te leren bestaat er niet. Het is eigenlijk een vak dat van meester op leerling wordt overgebracht.” “Het is voor een bronsgieter belangrijk een naam op te bouwen in de kunstwereld. Dat kan natuurlijk alleen als je vakwerk levert. Kwaliteit staat bij ons dan ook voorop.” Het ware vakmanschap toont zich als het product uit de oven komt en terugkomt bij de kunstenaar zoals het bedoeld is. Dan is het goed.” Rob geeft graag uitleg over het bronsgieten aan bezoekers.
De bronsgieterij van Rob van den Broek bevindt zich in Heukelom 19.
Galeriehouder Willem Jansen van galerie Bleyenbeek: “Kunst voegt iets toe aan ons bestaan.”
Als mensen een galerie binnen stappen, denken ze vaak dat ze meteen iets moeten kopen en dat ze ook mening over het tentoongestelde werk moeten hebben. Een galerie is een podium voor de kunst. De galeriehouder moet niet zozeer zijn kunsthistorische kennis tentoon spreiden maar veel meer zijn beleving weergeven bij de werken dat hij exposeert. Daarna is het aan de toeschouwer om zelf te beoordelen wat hij of zij van die kunst vindt. “Kunst is voor mij creativiteit en originaliteit. Kunst is geen reproductie van iets bestaands maar altijd iets nieuws. In die zin voegt kunst altijd iets toe aan ons bestaan.” “Kunst heeft overigens niet alleen met schoonheid te maken. Kunst brengt ook een emotie tot uitdrukking.
Galerie Bleyenbeek treft u aan op Eckeltsedijk 2 in Afferden
2005 EXPOSITIE BEELDENDE KUNST PROEF JE STREEK
2005 EXPOSITIE BEELDENDE KUNST PROEF JE STREEK
Tijdens het Bleijvenement 2005 op het golfterrein te Afferden organiseert het IFMA Kunstcollectief een expositie van beeldende kunst. Diverse kunstenaars uit het Maasduinen-gebied nemen aan deze expositie deel. Het IFMA is er in geslaagd om een unieke expositie samen te stellen van werk van kunstenaars en galeriehouders uit de gemeente Bergen met werk van kunstenaars uit de gemeente Gennep. De expositie bestaande uit een beeldentuin en een kunsttent, geeft een fraai beeld van het aanbod van hedendaagse kunst in het noordelijke Maasduinengebied.
Naast werken van de leden van het IFMA Kunstcollectief: Bronsgieterij Van den Broek, Galerie no. 1, Potterie De Tramhalte, Galerie de Bakkerij, Teus van der Heijden en Henk Vissers zijn er werken te zien van kunstenaars uit de gemeente Gennep: Richard Smeets, Mirso Bajramovic Jaap Glandorff, Wim Klabbers.
2006 KUNSTWEEKEND MAASDUINEN
2006 KUNSTWEEKEND MAASDUINEN
Een rondje cultuur
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door:
Provincie Limburg - Euregio - Gemeenten
Mook en Middelaar - Gennep - Bergen - Arcen en Velden
Kennismaken met kunst
Op 7 en 8 oktober 2006 vindt onder auspiciën van de Werkgroep Kunst en Cultuur Maasduinen voor het eerst een gezamenlijk Kunstweekend plaats in de Maasduinenregio en het Duitse Grensgebied.
Centraal in het programma staat het atelierbezoek en de ontmoeting met kunstenaars. Zien wat ze maken in hun eigen omgeving. Maar ook Galeries, Gemeentehuizen, Musea, Kerkgebouwen en Beeldentuinen presenteren kunst van niveau en zijn een bezoek zeker waard. U bent overal van harte welkom. De deelnemerslijst vindt u op de laatste pagina.
Schilderachtige plekken
In de regio zijn tal van schilderachtige plekken, vaak verborgen voor passanten. Vijf zijn er dit weekend tussen 11 en 17 uur toegankelijk voor mensen die graag ergens rustig willen tekenen, schilderen of fotograferen. Er zijn geen faciliteiten voorhanden en gebouwen zijn niet toegankelijk, dus voor een stoeltje of koffie moet u zelf even zorgen.
- In de tuin van het Van Mourik Huis (Schildersweg 3, Plasmolen) kunt u genieten van het unieke uitzicht op het Geuldertlandschap dat kunstenaar Jacques van Mourik, bijna 70 jaar boeide.
- Op de binnenplaats en rond het Huys Heijen (Hoofdstraat 38, Heijen) waar nog enkele beelden en fragmenten van Peter Roovers staan, kunt u rondkijken in de leefwereld van de beeldhouwer.
- In het Duitse Asperden opent kasteel Graefenthal de poort. Het indrukwekkende complex met duiventoren en omgrachting dat nu wordt gerenoveerd, herbergde eens een vrouwenklooster.
- In Bergen vindt u aan de Oude Kerkstraat een schilderachtige Romaanse toren op het oude kerkhof.
- Graanbranderij De IJsvogel is gevestigd in een oude watermolen met dubbel waterrad (Schans 20a, Arcen), dit weekend kunt u het markante pand vastleggen vanaf het terras.
Een beeldenroute uitzetten
De beelden in de openbare ruimte van de vier gemeenten zijn allemaal opgenomen in de gids “Kunst en cultuur in de Maasduinen” (verkrijgbaar bij de open ateliers). Aan de hand van dit overzicht kunt u zelf op zoek gaan, te voet, per fiets of met de auto.
Autoroute
Een routebeschrijving langs alle deelnemers is vanaf 15 september te vinden op de website van de organiserende stichtingen, het IFMA Kunstcollectief in Bergen en Stichting van Mourik in Mook. Tevens wordt op de websites het complete weekendprogramma gepubliceerd. Daarin ook aandacht voor wandelen, fietsen, zelf een beeldenroute uitzetten etc.
2008 MAASDUINEN PRENT
2008 MAASDUINEN PRENT
Deze derde MaasduinenPrent is uitgebracht ter gelegenheid van het eerste Kunstweekend / KUNSTWOCHENENDE Maasduinen, Zwischen Maas und Rhein op 4 en 5 oktober 2008.
Het betreft een handgedrukte vier-kleuren houtsnede in een oplage van 100 genummerde en gesigneerde exemplaren met als titel: Holtwege.
De prent is het resultaat van de samenwerking tussen twee deelnemende kunstenaars aan het Kunstweekend. Arno Beijk (uit Mook, NL) en Marco Henkenjohann (uit Kleve, DE) werden benaderd met de vraag gezamenlijk de derde MaasduinenPrent te maken.
In hun uitleg verwijzen beide kunstenaars naar het bos waarin ze beiden wonen: het bos dat zich uitstrekt van Mook tot Kleve. Marco aan het ene en Arno aan het andere eind.Dat bos is wat ons verbindt. Fysiek. Maar ook nog eens als bron van inspiratie.
2009 RITAKAPEL MAASDUINEN STAETE
2009 RITAKAPEL MAASDUINEN STAETE
In juni 2007 vierde Servicecomplex Maasduinen Staete in Bergen haar 1e lustrum met als thema: Verborgen Verlangens, een beproefd concept in de Zorggroep Noord Limburg waarbij bewoners van de zorgcentra een wens kunnen uiten en daarna wordt bekeken of die wens kan worden vervuld. KAPEL Een wens van bewoonster Mevr. Derks betrof het realiseren van een kapel in de tuin van Maasduinen Staete. Het gebouw van Servicecomplex Maasduinen Staete behoort met zijn begroeide dak en golvende lijnen tot de zogenaamde organische architectuur. Een dergelijk gebouw vraagt om een kapel die in zijn vormgeving aansluit bij het hoofdgebouw maar zich er ook van weet te onderscheiden. De leden van het IFMA Kunstcollectief boden spontaan hun expertise aan om de vormgeving van een dergelijke kapel voor hun rekening te nemen. Hun artistieke benadering resulteerde in een maquette van een kapel die geïnspireerd is op een roos. Vorm en symboliek verwijzen naar de legende van de heilige Rita van Cascia, patrones van intense verlangens en met de roos als symbool. Met dit verhaal en met de maquette, en wellicht gesteund door de H. Rita, heeft het IFMA Kunstcollectief vele bedrijven en instellingen kunnen enthousiasmeren om te participeren in de realisatie van deze bijzondere kapel. Ook de gemeente Bergen toonde haar sympathie met dit project door een royale geste bij de procedure voor de aanvraag van de bouwvergunning. Staalbedrijven Koppes Constructie en Kersten Europe zullen gaan zorgen voor de constructie en aannemingsbedrijven Roelofs en Boskamp voor de fundamenten. Alle participerende bedrijven en de gemeente nemen ook nog als sponsors deel aan dit kapelproject door eveneens een substantieel deel van de kosten voor hun rekening te nemen. Ook de bewoners van Maasduinen Staete toonden zich opgetogen met de kapel en met een grote diversiteit aan acties dragen zij met de opbrengsten daadwerkelijk bij aan de uiteindelijke totstandkoming ervan. Maar voor het zover is zullen nog een aantal financiële hobbels moeten worden genomen. Inmiddels is al een behoorlijk bedrag gerealiseerd, maar van een volledige dekking is vooralsnog geen sprake.
CRITERIA ONTWERP KAPEL • Oppervlak 12 – 16 m2 (± 4 x 4 m) • Inhoud ± 45 m3 • Oriënteren van ingang op zon: oost west • In meer of mindere mate aansluiten bij bestaande bouw of tuin • Organische vormgeving • Werken met ramen van verschillende grootte en vorm. Gestuurd en gekleurd licht • Symboliek in de vormgeving • Verwijzing(en) naar legende van H. Rita: DE VORM VAN DE ROOS (bloem) • Gebruik maken van het spiegelend vermogen van water.
SYMBOLIEK Plattegrond & opstand: bloemkelk van een roos Dak: lichtvenster in de vorm van een roos Gebouw: stilteruimte t.b.v. eenieder ongeacht zijn of haar geloof 7 Stalen platen: het heilige getal, symbool van volheid en voleinding Kleuren glasramen: geel = luister/glorie blauw = goddelijkheid Patrones: H. Rita di Cascia - Patrones: van intense verlangens, wanhopige zaken, slachtoffers van mishandeling, lichamelijke ziektes, moeilijke huwelijken, ouderschap, zieken en weduwen.
2010 OLFACTIEVE KUNST (OVER RUIKEN EN KUNST)
2010 OLFACTIEVE KUNST (OVER RUIKEN EN KUNST)...
In de maand oktober vindt MENU 2010 plaats: een nieuwe, tweejaarlijkse cultuurmanifestatie die de Noord-Limburgse voedselindustrie centraal stelt. Het festival is een reizend cultuurfestival dat in 5 weekenden langs 5 Noord-Limburgse gemeenten trekt: Gennep, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo. Van zaterdag 2 oktober in Gennep tot en met zondag 31 oktober in Venlo.
Als opmaat naar Floriade 2012 Regio Venlo geven kunstenaars tijdens MENU 2010 hun visie op het DNA van deze regio: de agro- en foodsector. Met de kracht van hun verbeelding creëren zij een marktplaats voor nieuwe ideeën, meningen en open discussies. Voor de manifestatie MENU 2010 werd het IFMA kunstcollectief uit Bergen uitgenodigd om met een spraakmakend en tot de verbeelding sprekend kunstwerk deel te nemen. De kunstenaars van het collectief maakten een heus ‘geurobject’, een kunstwerk dat riekt! Of anders gezegd, een kunstwerk dat niet alleen een beroep doet op onze visuele zintuigen om ook onze olfactische zintuigen: ons reukorgaan. ‘Geur is subjectief: mensen reageren er heel verschillend op. Geuren blijven in je geheugen hangen en houden beelden, herinneringen en verhalen vast. Ons geurgeheugen is onmetelijk, zelfs groter dan ons visueel geheugen, maar weinig mensen zijn zich daarvan bewust. Daarom gebruiken we het nauwelijks. Maar geuren kunnen bijdragen aan het makkelijker onthouden en weer oproepen van dingen, gebeurtenissen en ervaringen.’ aldus de voorzitter van het kunstcollectief Henk Vissers gevraagd naar de intenties van de IFMA-kunsternaars.
SmartNose
Het IFMA kunstcollectief zocht contact met de firma SmartNose in Amersfoort. Dit bedrijf, gespecialiseerd in geurtechnologie en geurtoepassingen in marketingstrategieën, was bijzonder verrast door de ideeën van het IFMA. Het zag meteen de uitdaging om in dit project te participeren en samen te werken met kunstenaars in plaats van marketeers. Samen met de IFMA kunstenaars ontwikkelde SmartNose drie unieke geuren.Dit object bestaat uit drie met elkaar verbonden halve melkkoeien gemaakt van roze polyester. De assemblage verwijst naar de koe als melk- en vleesproducent. Het object is een olfactief object dat wil zeggen dat het een geurobject is. De geuren verwijzen naar de koe als productief huisdier. Daarmee is niet automatisch bedoeld dat de geur van verse romige melk opgesnoven kan worden. Welke geuren wel te ruiken zijn kan de bezoeker aan de manifestatie MENU 2010 zelf het beste gaan ervaren.
Het IFMA maakte een kunstwerk dat geur als wezenlijk onderdeel heeft. Daarmee wek je bij mensen reacties. Bezoekers zullen geur niet onmiddellijk als kunstvorm (h)erkennen, of accepteren dat geur een daadwerkelijk onderdeel is van het kunstwerk. De geuren brengen bezoekers buiten de voorspelbare kunstkaders en dat roept discussie op. Toch zal de bezoeker om deze geursensaties te ondergaan enige schroom moeten overwinnen. Je zult namelijk bereid moeten zijn om je hoofd in het lijf van de koe te steken.
2013 DE SMAAK VAN KUNST – KIJKEN I DE KEUKEN VAN DE KUNSTENAAR
2013 DE SMAAK VAN KUNST – KIJKEN I DE KEUKEN VAN DE KUNSTENAAR
Een Open Atelier- en Galerieroute in combinatie met een culinaire tocht door de Maasduinen
Na uitgebreide voorbereidingen start het IFMA kunstcollectief in Bergen met de kunstmanifestatie De Smaak van Kunst, een Open Atelier- en Galerieroute in de regio Maasduinen. Van Well tot Milsbeek zullen op 5 & 6 en 12 & 13 oktober, telkens van 11.00 tot 17.00 uur vele locaties te bezichtigen zijn. U kunt ateliers bezoeken, werkplaatsen, galeries, kapellen, kerken en een museum. Een kleurrijke catalogus vermeldt ruim 20 te bezoeken expositieruimten met werk van maar liefst 40 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Vanuit vijf startlocaties kunt u uw tocht door de regio bepalen aan de hand van de plattegrond in de catalogus. Twee weekenden geven u voldoende gelegenheid om enige tijd door te brengen in de "keukens" van de kunstenaars. Op nagenoeg alle locaties is ook werk van een gastkunstenaar te zien.Het IFMA kunstcollectief heeft bij de selectie zorgvuldig gekeken naar diversiteit en niveau van het getoonde werk. Het resultaat is verrassend divers en bevat uiteenlopende kunstdisciplines: schilderkunst, beeldhouwkunst, keramiek, fotografie, toegepaste kunst, glasdesign, sieraden en computerart. Bovendien is het natuurlijk fantastisch om de kunstenaars in de ateliers en werkplaatsen te ontmoeten en met hen te kunnen praten over hun werk. Te luisteren naar hun verhaal maar vooral te kijken hoe zij dat verbeelden. Uw Smaak van Kunst zal er ongetwijfeld door worden verfijnd en gestimuleerd.
KUNST EN CULINAIR
Kunst smaakt altijd naar meer !
De manifestatie De Smaak van Kunst wordt verrijkt met een culinair element. Op elk van de vijf startlocaties bereiden chefs van de culinaire top uit de regio Maasduinen tien bijzondere gerechten met streekproducten. Met een dinerbon kunt u 5 van de 10 gerechten proeven, inclusief 2 consumpties. Deze dinerbon is in de voorverkoop te verkrijgen voor € 25,00 via World Art House in Well, tel. 0478 502900. Bij de dinerbon ontvangt u de catalogus van De Smaak van de Kunst, ter waarde van € 2,50, cadeau.
De Week van de Smaak
Met de manifestatie De Smaak van Kunst sluit het IFMA aan bij Regio Venlo, Hoofdstad van de Smaak. Tijdens het openingsweekend van De Week van de Smaak! op 28 en 29 september, Locatie GreenPark (Voormalig Floriadeterrein), zullen de kunstenaars van het IFMA kunstcollectief De Smaak van Kunst lanceren met hun versie van ‘de aardappeleters’. Ook zal de kleurrijke catalogus worden gepresenteerd en zullen een aantal kunstwerken en een monumentale aardappel te zien zijn. Al met al meer dan voldoende verleiding om deze "Smaakvolle Tocht " te ondernemen. Want ....een mens leeft niet van brood alleen!
2013 kaart uitnodiging De smaak van kunst - Van Gogh aardappeleters re-enactment
2015 ART-MENNEKE MAASDUINEN (CATALOGUS)
2017 PILLAR OF FREEDOM
2017 PILLAR OF FREEDOM
MEE BOUWEN AAN ZUILEN VOOR WERELDVREDE We zijn toch allemaal voor vrede wereldwijd?
Wie: Het IFMA kunstcollectief neemt binnenkort deel aan het internationaal Kunstproject Pillars-of-Freedom.
Initiatiefnemer van dit project is Alfred Mevissen, beeldend kunstenaar/beeldhouwer in Alsdorf (Duitsland).
Wat: Titel kunstproject: “Pillars of Freedom”. Kunstenaars uit de hele wereld zijn uitgenodigd belangeloos een
menshoge zuil te maken, een die vrede voor alle mensen symboliseert. Er is slechts één weg om te leven en
functioneren: in vrijheid. Dit project straalt een positieve boodschap uit. De kunstenaar zelf bepaalt
materiaalkeuze en locatie.
Wanneer: 8 november 2017 vindt wereldwijd de digitale opening plaats.
Waar: Alle zuilen worden in beeld gebracht. Zie: www.pillars-of-freedom.com Op een landkaart worden de locaties
aangegeven. De IFMA-zuil wordt geplaatst in Bergen …
Waarom: Doel is de mens meer bewust te maken van het belang van en zorg om vrijheid, in een tijd waarin deze vaak
wordt bedreigd.
Hoe: Doel IFMA kunstcollectief is activiteiten op het gebied van de beeldende kunst in de meest ruime zin te
realiseren. Daarnaast streeft zij steeds meer naar een grensoverschrijdend karakter van haar activiteiten o.a.
door samenwerking met Duitse collega’s.
2021 OPHEFFING IMFA KUNSTCOLLECTIEF
2021 OPHEFFING IMFA KUNSTCOLLECTIEF
Persbericht 1. Kunstcollectief in Bergen stopt ermee vanwege ‘onwil en een gemeentelijk beleid dat er niet is’ uit de Limburger 12-11-2021.
Kunstcollectief IFMA is niet meer. De aangesloten kunstenaars besloten de stekker uit het collectief te trekken vanwege een gebrek aan initiatief vanuit de gemeente Bergen.
Een bitter einde, noemt Henk Vissers het. De kunstenaar uit Nieuw Bergen stond 21 jaar geleden mede aan de basis van het collectief Inter finem Mosamque ars (IFMA). „Het is wrang om vast te stellen, maar het is zo. We hadden best door willen gaan, maar we kunnen niet opboksen tegen de onwil en een beleid dat er niet is”, kraakt Vissers harde noten over de gemeente Bergen.
Het collectief, bestaande uit kunstenaars en ateliers uit Bergen en omstreken, had het doel om kunst dichter bij het grote publiek te brengen. Door de jaren heen werden diverse zaken gerealiseerd, geeft Vissers aan. Zo werd een kunstroute opgezet, zaten leden bij overlegorganen, waren er grensoverschrijdende tentoonstellingen en werd de Ritakapel geschonken aan woonzorgcomplex Maasduinen Staete. IFMA had op het einde zeven leden.
De laatste jaren liep het echter al stroef, vertelt Vissers. „Sinds de gemeente Bergen kunst en cultuur onder ‘natuur’ heeft geschoven, is er geen portefeuillehouder meer in het college.” Volgens de kunstenaar is er daarom geen affiniteit meer voor de sector.
Dat kwam tot uiting bij het laatste grote idee dat IFMA had zo’n 2 jaar geleden. Vissers en consorten wilden in het gebied Maaspark Well landart realiseren. Dat is kunst met materialen die ter plekke te vinden zijn. „Het plan was geschreven, iedereen was enthousiast en het zou de gemeente niets kosten”, aldus Vissers. „Totdat het plots van tafel werd geveegd. Ons is nog steeds niet duidelijk waarom.”
Het collectief denkt dat het haar eigen doel voorbij schiet zo. „Ik heb de fracties in de gemeenteraad nog aangeschreven, maar ook daar kreeg ik geen reactie. Waar doen we het dan voor?” Vissers ziet het somber in voor de kunst en cultuur in Bergen. „Met dit klimaat blijft het een doodgeboren kindje.”
De gemeente Bergen kon vrijdag niet reageren.
Persbericht 2.
Na ruim 21 jaren talrijke en gevarieerde kunstactiviteiten te hebben ontplooid in de gemeente en in de kop van Limburg en oost-Brabant tot aan de benedenloop van de Maas (Spijkenisse) alsmede in de Duitse grensregio, menen wij dat er onvoldoende draagvlak is voor continuering van Ku-Cu activiteiten in deze regio door een stichting als de onze en zet het IFMA kc per direct een punt achter haar bestaan. Er zijn diverse oorzaken welke ons tot deze maatregel hebben doen besluiten: De blokkades van kunstinitiatieven a.g.v. Covid-19 hadden ook hun enorme weerslag op onze Stichting. Daar waar landelijk, regionaal en lokaal steunmaatregelen werden aangeboden, bleven de instanties op het gebied van Kunst en Cultuur buiten beeld en werden publiekelijk als irrelevant weg gezet om in aanmerking te komen voor steunbeleid. Publieke activiteiten waren hierdoor onmogelijk geworden. Dat deed ons reflecteren op de voorbije 21 jaren, waarbij we moesten concluderen dat het Kunstklimaat in de gemeente Bergen nog steeds èn structureel als randverschijnsel wordt beschouwd. Het voornemen om hierin verandering aan te brengen leidde 21 jaren geleden tot de oprichting van het collectief Inter Finem Mosamque Ars (Kunst tussen grens en maas). Een uniek samenwerkingsverband van kunstenaars en galeriehouders in de gemeente met als doel het ontwikkelen van kunstactiviteiten in de meest ruime zin in de regio en daarbuiten door samenwerking en krachtenbundeling. In de voorbije 21 jaren heeft het IFMA kc vele, boeiende en grensoverschrijdende kunstactiviteiten in deze kunstarme regio opgezet. Ook was het IFMA-kc een erkend collectief dat bij vele instanties bekend was en werd ingeschakeld voor advies en/of overleg. ‘Als oprichter en voorzitter en mede namens de huidige en vroegere IFMA-ten, kijk ik daar met trots op terug.’ Temeer daar we dit konden realiseren met minimale ondersteuning van de gemeente maar wel met maximaal resultaat voor de Bergenaren en vele anderen. Wat ik betreur is dat dit alles er niet toe heeft bij gedragen dat we Kunst met een kleine ‘k’ op het netvlies van lokale bestuurders kregen, laat staan Kunst met een grote ‘K’! De laatste jaren bestond de portefeuille KuCu niet langer en kreeg het een plaats ergens bij ‘natuur’ en daarmee verdween voor ons het vaste aanspreekpunt bij de gemeente. Daar waar 21 jaren geleden gemeente èn IFMA kc gezamenlijk van mening waren dat er in de kop van Limburg onontgonnen terrein lag op het gebied van Kunst & Cultuur dat schreeuwde om initiatieven, resteert er van dat initiële animo anno 2021 van gemeentewege niets meer. Ondanks haar ongerealiseerde plannen acht het IFMA kc zich helaas niet langer bij machte dit tij te keren. Het IFMA kc heeft enkele ‘kleurige’ pagina’s toegevoegd aan de geschiedenis van Bergen. Daaraan komt nu een eind. Henk Vissers, voorzitter IFMA kc
2022 HERSTEL RITAKAPEL
2022 HERSTEL RITAKAPEL
Helaas is het IFMA kunstcollectief uit Bergen - na 22 jaar - begin dit jaar opgeheven.
IFMA draagt bij aan herstel Rita-Kapel Maasduinen Staete Bergen
Het IFMA kunstcollectief werd in 2000 opgericht en was een initiatief van beeldend kunstenaars en galeriehouders die in de gemeente Bergen woonachtig of werkzaam waren. Later sloten zich ook kunstenaars uit Mook, Venlo, Gennep en Grubbenvorst en uit Kleve (Duitsland) bij het collectief aan. Het IFMA ontplooide vele uiteenlopende activiteiten op het gebied van de beeldende kunst, kunsteducatie en zocht samenwerking met regionale organisaties en overheden. Het IFMA was in de regio en daarbuiten een gewaardeerd en gekend collectief.
Totstandkoming Rita-Kapel Maasduinen Staete.
In 2009 heeft het IFMA een belangrijke bijdrage geleverd aan het tot stand komen van een ‘verborgen verlangen’ van een bewoonster van verzorgingshuis Maasduinen Staete. Mevrouw Derckx miste een kapel waar ze naar toe kon om een kaarsje aan te steken. Onder aanvoering van Henk Vissers werd een ontwerp gemaakt van een eigentijdse kapel op het terrein van Maasduinen Staete. Samen met andere sponsoren en regionale bedrijven, werd de realisatie van een kapel mogelijk gemaakt.
Vernielingen bijzonder glaswerk kapel
De kapel is gebouwd van gewalst cortenstaal in de vorm van de kelk van een roos, het symbool van het H. Rita van Cascia aan wie de kapel is gewijd. De kapel was voorzien van bijzonder gebrandschilderde ramen. Helaas waren die ramen niet bestand tegen het geweld van vandalen die ook de bronzen kaarsenstandaard en de rest van het interieur vernielden. Verder verval dreigde en Henk Vissers besloot de kapel tijdelijk ontoegankelijk te maken. Samen met de Dorpsraad Nieuw Bergen, werd gezorgd voor een tijdelijke kunstzinnige vervanging van de ramen en de toegang van de kapel. De schildergroep van KBO-Bergen voorzag de openingen van kleurrijk beschilderde panelen.
Herbestemming Maasduinen Staete en de Rita-Kapel
De komende tijd zal Destion plannen maken voor de herbestemming van Maasduinen Staete nu de Zorggroep de huurovereenkomst niet verlengt. Daarbij zal Destion ook de binnentuin opnieuw inrichten. De Rita-Kapel zal daarin een centrale plek krijgen en in ere worden hersteld. Hiermee krijgt dit mooie en bijzondere kunstwerk een toekomstige plek die het verdient; midden in de samenleving!
IFMA doneert ruim € 5.000
Het IFMA heeft de financiële middelen die na het opheffen van het collectief zijn overgebleven, gedoneerd voor het herstel en behoud van de Rita-Kapel. De afspraken daarvoor hebben ze samen met Destion bij notariskantoor Bergen vastgelegd. Hiermee is deze mooie nalatenschap van het IFMA kunstcollectief voor de toekomst veiliggesteld.
DANK AAN IFMA KUNSTCOLLECTIEF
Bergen Toen en Nu wil bij deze de kunstgroep IFMA bedanken voor hun inzet in de afgelopen jaren.
Met name aan voorzitter Henk Vissers die al het materiaal van IFMA aan onze stichting heeft nagelaten.
November 2021 is het Kunstcollectief gestopt omdat ze gemeentelijk beleid misten.
- Raadplegingen: 1246